Cannibalization چیست؛ ۴ دلیل به وجود آمدن آن
vida_admin/ دی ۱۸, ۱۴۰۱/ رپورتاژ/ 0 دیدگاه

cannibalization چیست؟ cannibalization زمانی اتفاق میافتد که دو (یا بیشتر) صفحه در یک دامنه وجود داشته باشد که برای یک کلمه کلیدی دقیق بهینه شده باشند. در این مقاله به شما خواهیم گفت cannibalizationیا کنیبالیزیشن چیست و در ادامه با مزیتهای آن آشنا خواهیم شد.
cannibalization یا کنیبالیزیشن چیست؟

Cannibalization در
seo به این معنی است که شما پستهای وبلاگ یا مقالات مختلفی در سایت خود دارید که میتوانند برای همان عبارت جستجو در گوگل رتبهبندی کنند. یا به این دلیل که موضوعی که آنها پوشش میدهند بسیار شبیه است یا به این دلیل که آنها را برای همان عبارت کلیدی در
سئو سایت بهینه کرده اید. اگر پستها یا مقالهها را برای جستوجوهای مشابه بهینه کنید، شانس یکدیگر را برای رتبهبندی کاهش میدهند. معمولاً Google فقط ۱ یا ۲ نتیجه از یک دامنه را در نتایج جستجو برای یک جستجوی خاص نشان میدهد.
مثلا. فرض کنید یک فروشگاه تجارت الکترونیکی وجود دارد که لباسهای زنانه مانند لباس تابستانی را ارائه میدهد. همانطور که ممکن است حدس بزنید، صفحه فرعی با محصولات ذکر شده باید برای عباراتی مانند "لباس تابستانی" بهینه شود. این کلمه کلیدی حجم جستجوی زیادی دارد و در بین کاربران محبوب است و این بدان معناست که مردم آن را زیاد در گوگل جستجو میکنند.
جدا از دسته بندی محصولات، فروشگاه اینترنتی فوق الذکر وبلاگی را راه اندازی میکند که در آن میتوانید مطلبی با عنوان "لباسها ی تابستانی – چگونه مدل مناسب برای فرم بدن خود را انتخاب کنید؟" را پیدا کنید. این ورودی برای همان کلمه کلیدی به عنوان دسته محصول بهینه شده است - این همان چیزی است که ما آن را cannibalization کلمات کلیدی در سئو مینامیم.
کنیبالیزیشن بین ترافیک تبلیغاتی و ترافیک ارگانیک
در سال ۲۰۲۳ دیگر عملی نیست که برای ایجاد برند خود و به دست آوردن مشتریان وفادار به ترافیک ارگانیک تکیه کنید. در حالی که هنوز منبع اصلی ترافیک در سراسر صنعت است، ترافیک ارگانیک برای نشان دادن نتایج قابل توجه به زمان و تلاش طولانی نیاز دارد.
با این حال، اگر رقیب شما مدت زیادی در بازی است، ممکن است در حال حاضر حضور آنلاین قوی داشته باشد تا اکثر ترافیک جستجوی ارگانیک را جذب کند.
به عنوان یک کسب و کار جدید، تعقیب رقیب خود در ترافیک ارگانیک استراتژی بدی است. در حالی که باید حضور ارگانیک خود را به طور همزمان ایجاد کنید، پیاده سازی تبلیغات پولی یک رویکرد قاطع تر برای به دست آوردن مزیت قابل توجه است.
کسبوکارها از تبلیغات پولی برای تعیین مشتریان ایدهآل خود استفاده میکنند و محتوا را بر اساس جمعیت و علاقه خود تولید میکنند. با این حال، فرض کنید دانش و بودجه لازم برای راه اندازی تبلیغات پولی موثر را دارید. در این صورت، آنها میتوانند ترافیک ارگانیک را برای کلمات کلیدی خاص شکست دهند تا زمانی که رقیب شما از آن مطلع شود و بودجه تبلیغات خود را افزایش دهد.
cannibalization کلمات کلیدی زمانی است که چندین صفحه در یک وب سایت کلمات کلیدی یکسان یا مشابه را هدف قرار میدهند و با یکدیگر رقابت میکنند تا به عملکرد ارگانیک سایت آسیب برساند. به عنوان مثال، فرض کنید دو صفحه در مورد سئوی فنی داریم. اگر بتوانیم به طور کلی ترافیک ارگانیک بیشتری را با ترکیب دو صفحه در یک صفحه به دست آوریم، این یک مسئله cannibalization است. وجود آن دو صفحه، بر عملکرد ارگانیک ما چیره میشود.
علل بهوجود آمدن کنیبالیزیشن
۱- تغییر صفحه پیشنهادی در نتایج جستجو

هنگامیکه یک پرس و جو را در یک موتور جستجو وارد میکنید، موتور جستجو نه تنها عباراتی را که تایپ کرده اید، بلکه هدف جستجوی شما را نیز تجزیه و تحلیل میکند. فرض کنید یک مشتری در نوار جستجو تایپ کند، «کادو آشپزخانه چوب خاکستری بخرید.» اما از آنجایی که چندین صفحه در سایت شما برای این عبارت بهینه شده است، SERP ممکن است یک پست وبلاگی را که شما در مورد اندازه گیری کمد آشپزخانه نوشته اید به جای صفحه دسته بندی ارائه دهد.
۲- نوسان رتبه و جایگاه صفحات در نتایج جستجو
اگر یک کلمه کلیدی معین به بیش از یک صفحه فرعی اختصاص داده شود و در ابتدا دقیق به نظر برسد، ممکن است به سادگی کاربران را سردرگم کند، امانرخ پرش شما را افزایش دهد، و در نتیجه، نرخ تبدیل شما را کاهش دهد
۳- هدفگذاری و برنامهریزی سخت میشود
هر صفحه دارای یک بودجه ایندکس سازی تعریف شده است، که تعداد دفعاتی است که موتور جستجو در یک بازه زمانی معین به سایت میخزد. هنگامیکه بسیاری از صفحات برای یک کلمه کلیدی بهینه میشوند، باعث خزیدن و نمایه سازی بعدی صفحات فرعی غیر ضروری میشود. حتی اگر زمانی که در مورد وب سایتها ی کوچک صحبت میشود، اما این موضوع مشکلی ایجاد نمیکند، میتواند به طور قابل توجهی به صفحات بزرگ و فروشگاهها ی آنلاین آسیب برساند.
۴- جایگاه گرفتن یک صفحه اشتباه
این یک تصور اشتباه رایج است که بهینه سازی چندین صفحه برای یک کلمه کلیدی شانس یک سایت را برای ظاهر شدن در بالای SERP افزایش میدهد. اگرچه، این تعجب آور نیست زیرا موقعیتها ی اول CTR بالاتری دارند و همه برای به دست آوردن آنها میجنگند. دلیل مشکل ساز بودن این استراتژی این است که شما نه تنها با رقبای خود بلکه با خودتان نیز مبارزه خواهید کرد.
کلام آخر
الگوریتمهای جستجوی کنونی در تعیین رتبههای جستجو بسیار پیچیدهتر و دقیقتر هستند. محتوای خوب همیشه مهمترین عامل در کسب رتبه خوب است و اطمینان از اینکه کلمه کلیدی را کنیبالیزیشن نمیکنید به شما کمک میکند تا محتوای مورد نظر خود را بهتر در کانون توجه قرار دهید و توجه شایسته را به خود جلب کنید. جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان وبرمز تماس حاصل نمایید.